Samorządowcy z Zawiercia, Cieszyna, Jarosławia, Jasła, Jeleniej Góry, Gminy Nisko, Zgierza, Żar i Żywca pracowali nad zagadnieniami dotyczącymi satysfakcji pracowników w kontekście działań podejmowanych w instytucjach miejskich. Spotkanie pozwoliło na wypracowanie bardziej efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi, co stanowi istotny element realizacji Planów Rozwoju Lokalnego i Planów Rozwoju Instytucjonalnego.
Jak zatrzymać w pracy dobrych pracowników? Jak zachęcić ich do zaangażowania w sprawy miasta? W końcu – jak zmieniać wizerunek pracodawcy samorządowego? Odpowiedzi na te pytania wydają się banalne – sprawić by praca w urzędzie i innych miejskich instytucjach dawała ludziom satysfakcję… Tylko jak to zrobić?
Celem wrześniowego spotkania było wypracowanie zakresu badania satysfakcji pracowników samorządowych, które uwzględniałoby kontekst funkcjonowania urzędów. Nasi uczestnicy uznali, że dobre, „szyte na miarę” badanie zwiększy szanse na sukces. A kiedy badanie będzie sukcesem?
Niewątpliwą zaletą pracy w tej formule jest połączenie perspektywy różnych samorządów, ale także różnych ról w samorządowych instytucjach. Wśród uczestników były zarówno osoby reprezentujące pracodawców samorządowych, jak i załogę. Z uczestnikami sieci pracowali również pracownicy działów kadr, przed którymi co raz częściej stawiane są poważne wyzwania z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.
Gorąca dyskusja pierwszego dnia doprowadziła do wniosku, że na pierwszym etapie prac warto zastanowić się nad aż 10 obszarami, które mogą mieć wpływ na odczucia i postawy pracownicze, takimi jak:
1. Komfort emocjonalny w miejscu pracy.
2. Komunikacja wewnątrz urzędu:
a) komunikacja międzywydziałowa,
b) komunikacja z innymi jednostkami organizacyjnymi.
3. Poziom zadowolenia z wykonywanych zadań pod kątem posiadanych kwalifikacji.
4. Motywatory/demotywatory, motywacja (płacowa i pozapłacowa).
a) zarobki, system wynagradzania,
b) system szkoleń,
c) warunki pracy,
d) warunki socjalne (fundusz socjalny),
e) system awansowania.
5. Organizacja pracy i delegowanie zadań (w tym międzywydziałowe).
6. Dobór zespołów zadaniowych.
7. Relacje interpersonalne (zrozumienie, atmosfera, integracja zespołu).
8. Poczucie bezpieczeństwa.
9. Wprowadzenie zmian, innowacyjność.
10. Utożsamienie z misją urzędu, celami strategii miasta/gminy.
W drugim dniu spotkania praca była nie mniej intensywna. Do każdego z obszarów uczestnicy formułowali pytania, na które chcieliby uzyskać odpowiedzi. Wypracowali bogaty katalog blisko 100 pytań pozwalających sięgnąć w głąb pracowniczych emocji, potrzeb i opinii.
Teraz – socjolog z grona ekspertów Związku Miast Polskich – nadaje efektom prac formę narzędzia badawczego spełniającego standardy wymagane dla badań ankietowych. W I kwartale przyszłego roku uczestnicy EMPIRII, w formule online, podsumują wynik prac i zdecydują o kierunku ich wykorzystania. Szczególnym wyzwaniem będzie wybór z tak szerokiego katalogu zagadnień tych najważniejszych na dziś. Przed uczestnikami również dyskusja – jak dobrze przygotować swoją organizację do badania.
Podsumowując wrześniowe spotkanie, nie można też pominąć niespodzianki, jaką przygotował dla uczestników prezydent Zawiercia, Łukasz Konarski. Przez około dwie godziny grupa wymiany doświadczeń wzmacniała swoje kompetencje z zakresu pracy zespołowej i komunikacji dzięki wykorzystaniu gier.
Spotkanie zostało zorganizowane przez Związek Miast Polskich w ramach Programu „Rozwój lokalny”, finansowanego ze środków MF EOG na lata 2014–2021. Jednym z zadań tego programu jest budowanie Sieci Wymiany Doświadczeń (SWD) dla uczestników projektu oraz innych zainteresowanych miast. SWD Empirie są realizowane w ramach Programu „Rozwój Lokalny” wdrażanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach III edycji Funduszy norweskich i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.