Sieci Wymiany Doświadczeń (SWD) stanowiły kolejną platformę wymiany wiedzy i doświadczeń na temat zintegrowanego zarządzania JST. Propozycja ta skierowana była zarówno do miast biorących udział w II etapie projektu, jak i do innych zainteresowanych miast.
Sieci to zespoły zrzeszające przedstawicieli miast, którzy chcą wymieniać się doświadczeniami, uczyć się od siebie nawzajem oraz wypracowywać nowe rozwiązania wokół określonych zagadnień, kluczowych z punktu widzenia rozwoju małych i średnich miast. Sieci tworzą naturalne środowisko uczenia się – uczestnicy pracowali nad określoną wcześniej tematyką, podnosząc dzięki temu kompetencja zawodowe przedstawicieli miast. Spotkaniom sieci zawsze towarzyszyła dyskusja, wymiana wiedzy i doświadczeń. Praca w sieciach była też szansą na jakościowy rozwój całej organizacji (miasta), z której pochodzili uczestnicy.
Współpraca w ramach różnych sieci staje się coraz bardziej popularną i cenioną metodą pracy oraz skutecznego zdobywania doświadczeń indywidualnych pracowników i całej organizacji. Skuteczność takiego sposobu pracy powoduje, że jest on wykorzystywany w różnych obszarach życia społecznego. Jest także adresowany do administracji szczebla lokalnego – JST. Sieciowanie miast od lat jest stosowane na poziomie UE – partnerstwa Agendy Miejskiej UE czy sieci europejskich miast w programie URBACT, jak i krajowym – Partnerska Inicjatywa Miast czy inne inicjatywy.
Zbudowanie i rozwijanie zaufania i partnerskich relacji pomiędzy miastami uczestniczącymi w Programie „Rozwój lokalny” – „od konkurencji do współpracy” – to podstawowy cel EMPIRII. W przedsięwzięciu tym chodziło także o wzmacnianie kompetencji miast do wdrażania nowej ścieżki rozwoju poprzez wymianę doświadczeń i dobrych praktyk istotnych dla realizacji programów rozwoju lokalnego i programów rozwoju instytucjonalnego. (sytuacja „win-win”) oraz o ugruntowanie modelu zarządzania strategicznego oraz metody pracy stosowanej w Programie z naciskiem na budowanie komunikacji wewnątrz JST (wewnątrz komórek i pomiędzy wydziałami oraz jednostkami organizacyjnymi), jak i z podmiotami zewnętrznymi.
Innym celem działania sieci było upowszechnianie i promowanie Programu „Rozwój lokalny”, jego celów, osiągnięć oraz metodyki pracy (tzw. „metoda NOR”, NOR-WAY) poprzez zaangażowanie miast spoza Programu, wypracowanie produktów sieci – schematów i metod działania, potencjalnych rozwiązań czy rekomendacji dla programowania rozwoju miast na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, a także zdefiniowanie projektów innowacyjnych, które mogą być następnie szeroko rozpowszechniane jako produkty pracy sieci i wykorzystywane przez ZMP.
Do realizacji tych wszystkich celów Związek powołał 7 sieci tematycznych oraz 1 sieć specjalną - dla liderów:
Empirie rozpoczęły pracę w styczniu 2022 roku. Zbudowane zostały zespoły składające się z koordynatorów, ekspertów i opiekunów. Uruchomiona została inteaktywna strona internetowa, opracowane zostało kompleksowe narzędzie do badania satysfakcji pracowników. Otworzyliśmy nowe kanały komunikacji, by łączyć uczestników. Sieci otworzyły się na doświadczenia miast europejskich. A przede wszystkim sieci zaprosiły miasta do wspólnego działania i wzmocniły ich współpracę.
Doradcy miast oraz pracownicy urzędów miejskich, którzy pracowali przez te ponad 20 miesięcy z miastami w ramach sieci, wskazują najważniejsze cechy tej formy współdziałania samorządowców. – Największe wrażenie zrobił na mnie zjazd w Koninie, gdzie mogliśmy zmierzyć się z problemami dostępności, z którymi na co dzień zmagają się osoby niepełnosprawne, poruszające się na wózkach inwalidzkich - mówi Magdalena Pieciuch, główna specjalistka w Wydziale Zamówień Publicznych i Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych w UM Żory.
- Współpraca z ludźmi, wymiana doświadczeń i to, że finanse i zarządzanie projektami muszą ze sobą współpracować – podkreśla Katarzyna Rejniak, zastępca kierownika Wydziału Rozwoju i Inwestycji w UM w Koninie.
Adam Pulit, burmistrz Złotowa zwraca uwagę na fakt, że miasta potrzebują wielu nowych narzędzi, żeby się wspierać, inspirować i rozwiązywać problemy. - Narzędzie badające satysfakcję pracowników jest jednym z takich, które powstało w ramach Empirii. Pomaga nam ono zrozumieć, w jakim jesteśmy miejscu i w jakich standardach pracujemy.
Jak projekt Empirie wpisał się w strategie rozwoju miast? Perspektywę Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej prezentuje Kamil Wieder, naczelnik Wydziału Wsparcia JST: - Projekt Empirie był znakomitym narzędziem do tego, by zbudować kompetencje szczególnie kadry kierowniczej w miastach. Znakomicie też realizował element obligatoryjny, jaki rozwijał Program Rozwój Lokalny – rozwój instytucjonalny miast. Z naszej perspektywy było bardzo ważne, by osoby zarządzające w miastach miały odpowiednie kompetencje do realizacji swoich przedsięwzięć.
(epe)